Competentiemodel voor mediawijsheid | Mediawijzer

See on Scoop.itVerzamelde lessen Mediawijsheid

Op 15 november 2012 is het competentiemodel gepubliceerd op Dé Onderwijsdagen. Dit document is een verdere versimpeling van de definitie tot een model bestaande uit 10 competenties die elk zijn uitgewerkt in 5 algemene niveaus. In het model is de definitie van mediawijsheid kernachtig verwoord: ‘Mediawijsheid = de verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Dit model is ontwikkeld op basis van de inzichten en ervaringen van een aantal experts die midden in de mediawijsheidpraktijk staan. 

Het is model is bedoeld als handvat bij:

de ontwikkeling van mediawijsheidproducten en -diensten. het inzichtelijk maken van het aanbod. de vormgeving van (eenvoudige) meetinstrumenten.

In 2013 wordt een volgende stap gemaakt. Deze stap zal bestaan uit het opstellen van competentieniveaus die specifiek gericht zijn op bepaalde doelgroepen. Zoals bibliotheekmedewerkers, vakdocenten en leerlingen, maar ook ouders en senioren. Een leraar voor de klas heeft immers andere mediawijsheid nodig dan een peuter in groep 1 of een leerling uit 4-VWO.

See on www.mediawijzer.net

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s