Plezier op school: niet belangrijk – Onderwijswijven.nl

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

  ‘Je gaat niet voor de fun naar school,’ zei ik gisteren tegen mijn zoon: ‘Je moet gewoon je best doen en hard werken.’   Het schaamrood staat me op de kaken.

Ik, die altijd heb verkondigd dat je nu leeft en niet alleen in je weekenden en vakanties, durf zo’n opmerking te maken tegen een kind. Mijn kind welteverstaan. Schokkend.

 

Hoe kwam dat?

 

Toen ik kind was, waren er geen computers. Wel veel boeken. Ik hield van lezen. Op de basisschool mocht ik lezen, wanneer mijn werk af was. Als ik de extra sommen en wiskunde af  had, mocht ik naar de bibliotheekkast in de vijfde klas  lopen om nieuwe boeken  te halen. Dan sloop ik van mijn plek, via de tussendeur naar de andere klas. Heel stilletjes koos ik een nieuw boek en zette het oude terug. Dat gevoel van vrijheid zal ik me altijd herinneren.
De mogelijkheid om zelf te kiezen, om te doen wat ik fijn vond: lezen, opgaan in een andere wereld.

Op de middelbare school werd dat anders. Ik sleepte me van les naar les. Bij docenten, die hun vak het allerbelangrijkst vonden, had ik geen tijd om weg te dromen, laat staan te lezen. Ik werd een zesjesleerling.

 

Precies zoals mijn zoon nu.

Mijn zoon (16 jaar) heeft een grote algemene ontwikkeling. Hij houdt zich bezig met politiek en wereldvraagstukken. Hij sport intensief. Als gevolg van het gamen met gamers over de hele wereld spreekt hij uitstekend Engels. Maar mijn zoon heeft een hekel aan school. Op school moet hij stilzitten, luisteren en zich bezighouden met dingen die hem niet interesseren. Hij leert dingen waarvan hij niet begrijpt waarom hij ze moet leren.

De vraag is: waarvoor gaat hij naar school? Diploma’s zijn aan inflatie onderhevig en het onderwijs loopt jaren achter bij de wereld en de vaardigheden van nu.

 

Wat is eigenlijk goed onderwijs?

 

René Kneyber zegt:

Onderwijs is goed wanneer het drie doeleinden nastreeft:

  1. Kwalificatie: De kennis en vaardigheden die een kind zich eigen moeten maken.
  2. Socialisatie: Leren om zich in te voegen in een bestaande ordening bijvoorbeeld de school of de volwassen wereld.
  3. Subjectificatie: Identiteitsontwikkeling, een uniek mens worden.

Het probleem op dit moment is dat scholen, gestuurd door overheidsbemoeienis, alleen voor kwalificatie gaan. Socialisatie en subjectificatie worden in het huidige systeem zwaar onderbelicht. De onderwijsinspectie keurt bijvoorbeeld activiteiten af, zoals: een schoolkamp voor en met de hele basisschool. Onder het motto: dit kan geen lestijd zijn. Dat geeft aan hoe over socialisatie gedacht wordt. Nadruk op kwalificatie.

 

Kwalificatie is het minst leuk voor leerlingen.

Kwalificatie is het makkelijkst voor docenten.

 

Zie hier het dilemma.

Als ouders draag je bij aan de nadruk op kwalificatie door je kinderen op te zwepen: Je moet je best doen en hard werken. Samen, ouders en scholen, richten we de aandacht op kwalificatie.

De aandacht zou meer gericht moeten zijn op socialisatie en subjectificatie, dat sluit aan bij de pubertijd en de wensen en uitdagingen van de toekomst. In de toekomst gaat het niet om kennis: het gaat om inventiviteit en kritisch zijn, om ondernemerschap en lef. Het gaat om vertrouwen, en reputatie en je weg weten te vinden in een ingewikkelde wereld met steeds meer techniek.

We willen onze kinderen opvoeden tot goede wereldburgers. Hard werken is niet erg. Dat kan zelfs heel leuk zijn, zeker als je passie voor je werk hebt. Maar:

 

Passie krijg je niet door je te kwalificeren.

 

Passie heb je alleen maar voor iets wat je echt leuk vindt. In dat geval is je werk je hobby, kun je hard werken en gedreven zijn. Dan kun je een reputatie opbouwen als expert. Waarom zou je daar niet mee beginnen op school?

Dertig jaar geleden maakte ik mijn huiswerk niet. Ik ging liever lezen. Mijn zoon maakt zijn huiswerk niet, hij gaat liever gamen. Pas later in mijn werk ontdekte ik hoe leuk het is om te leren. Onderwijs zou je moeten helpen je passie te vinden en te ontwikkelen.

 

Misschien dat mijn zoon dan met plezier naar school gaat.

 

Bronnen:

Onderwijsvernieuwing: De sleutel ligt op school!

De lat voor onderwijsvernieuwing

Onderwijs van de toekomst: School zonder educatie

Claire Boonstra @TEDxAmsterdam

 

Meer lezen van Manon kan hier.

Manuela Bazen’s insight:

Met recht: Knuppel in het opbrengstgerichte hoenderhoek!

See on onderwijswijven.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s