Persbericht: Onderzoek naar verklaringen en toepassingen van het testing effect

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Wie een toets maakt, versterkt daarmee het langetermijngeheugen voor de getoetste kennis. Dit effect wordt het testing effect genoemd. Maar welk mechanisme hieraan ten grondslag ligt, is nog steeds onbekend. Schaap deed onderzoek naar dit onderliggende mechanisme en  naar de toepassingen van het testing effect in het onderwijs. Twee belangrijke hypotheses uit de literatuur werden door haar  niet bevestigd  in haar proefschrift ‘Do you remember what you know?’.  Ze promoveert vrijdag 7 juni 2013 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Manuela Bazen’s insight:

Je kunt dit verhaal ook van de andere kant bekijken. Er wordt wel eens gemopperd dat er teveel getoetst wordt met als argument: ‘een goede leerkracht weet wat zijn leerling kan’. Maar, de boodschap die ik in dit artikel lees is ook ‘toetsing leidt tot betere geheugenprestaties’. Dus ook al heeft Schaap twee -absoluut belangrijke-  aannames ontkracht, mij zet dit toch wel aan het denken!

See on xyofeinstein.wordpress.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s