Model helpt student wetenschappelijke artikelen doorgronden

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Studenten hebben moeite om primaire wetenschappelijke literatuur goed te lezen. Universiteiten en hogescholen moeten studenten daarom onderwijzen in het lezen van wetenschappelijke teksten en trainen op het bijbehorende kritisch leesgedrag. Hierbij helpt het gebruik van het Scientific Argumentation Model in tutorgroepen, concludeert Edwin van Lacum. Hij promoveert 28 juni 2013 aan de Rijksuniversiteit Groningen op zijn onderzoek naar deze onderwijsstrategie.

Manuela Bazen’s insight:

Ook uit het artikel: ‘Het model is erop gericht om zgn. ‘retorische moves’ te ontdekken in een wetenschappelijk artikel: tekstfragmenten die een specifieke communicatieve functie hebben zoals de onderzoeksvraag, motief, doelstelling, hoofdconclusie, implicatie, onderbouwing, tegenargumenten en verzwakkingen.

Studenten lazen acht weken lang elke week een artikel aan de hand van het model met als opdracht het herkennen van de retorische moves. De studenten lazen aan het eind van de cursus sneller en minder vaak lineair.’

See on www.rug.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s