Lerarenopleiding sluit niet aan op het onderwijs van de 21ste eeuw – Kennisnet

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Docent kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs.“De programma’s op de lerarenopleiding lopen een jaar of vier achter op de werkelijkheid. In het digitale landschap is dat een verschil tussen de steentijd en de moderne tijd.”

Manuela Bazen’s insight:

Uit het onderzoek:

– meer dan de helft van de pas afgestudeerde leraren is negatief over de manier waarop hun opleiding ze heeft voorbereid op de inzzet van ict bij het geven van onderwijs.

– meest voorkomende klacht: er wordt niet geleerd hoe met digitaal schoolbord te werken, hoe dit effectief is toe te passen en hoe te werken met de digitale methodes

– als afgestudeerden meer willen doen met ict, worden ze afgeremd door collega’s

– te weinig aandacht aan digitale leermiddelen, toetsen en lvs. Ook te weinig aandacht voor mediawijsheid.

 

Ik kan het alleen maar beamen! Pabo’s, jullie moeten aan de slag! En mede-collega’s, stimuleer het gebruik van ict en het digitaal schoolbord!

See on www.kennisnet.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s