Tienerjongens en -meisjes verschillen in snelheid van informatieverwerking – Jelle Jolles

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren
Het blijkt dat jongeren tussen 13 en 15 jaar nog een stuk beter worden in de snelheid van informatieverwerking. Dat betekent dat leerstof veel makkelijker verwerkt wordt door 15-jarigen, dat zij meer capaciteit hebben om te ‘double-tasken’, en dat zij per tijdseenheid (bijvoorbeeld: 5 minuten) meer informatie kunnen opdoen. Kennelijk kan hun brein nog (veel) efficiënter worden in het verwerken van nieuwe prikkels en in het terugzoeken van wat in het geheugen opgeslagen is. We weten intussen uit hersenonderzoek dat in deze periode ook veel hersen-netwerken zich nog sterk ontwikkelen. Kennelijk hangen hersenfuncties en informatieverwerking met elkaar samen. De onderzoeksgegevens wijzen er daarom op dat scholier-karakteristieken veel belangrijker zijn dan we wel dachten. En daarmee moet natuurlijk in de leersituatie rekening gehouden worden.

Manuela Bazen’s insight:

Zeer interessant!

See on www.jellejolles.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s