Onderzoeken wat werkt in de klas 1

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Dick van der Wateren en Flip Schrameijer: Onderwijsonderzoekers komen vaak met heldere aanwijzingen over wat wel of niet werkt in het onderwijs. Ook ons blogcollectief publiceert geregeld over methoden waarvan de wetenschap heeft bewezen dat ze effectief zijn en ook over broodje-aapverhalen en onderwijsmythen. Vaak speelt daarbij het meta-meta-onderzoek van de Nieuw-Zeelandse hoogleraar John Hattie een belangrijke rol. Dat is de neerslag van 800 meta-analyses waaraan meer dan 50.000 publicaties ten grondslag liggen die opgeteld gegevens over meer dan 240 miljoen leerlingen wereldwijd bestrijken. Hattie’s lijst bevat 138 factoren die de prestaties van leerlingen beïnvloeden. Bij de eerste tien zitten geheide succesnummers als: leraar-leerling-relaties, feedback (wederzijds), studievaardigheden toepassen, moeilijke doelen stellen, uitdagen enz.

Manuela Bazen’s insight:

Mooi stuk waarbij ter discussie wordt gesteld in hoeverre Hatties lijst van 138 factoren of Marzano’s lijstje van 11 factoren (de grootschalige meta-analyses), herkenbaar zijn en recht doen aan de dagelijkse schoolpraktijk.

See on onderzoekonderwijs.net

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s