Oproep aan alle docenten: ‘Deel voor elke les je hand-outs!’

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Het nieuwe academiejaar is deze week van start gegaan. Heel wat jongeren krijgen opnieuw heel wat informatie te verwerken. Een deel daarvan is beschikbaar online, via handboeken of hand-outs. Toch moeten jongeren ook zelf heel wat kennis verzamelen door tijdens de lessen en de colleges notities te maken. De afgelopen jaren is er al heel wat onderzoek gebeurd naar de kwaliteit en het effect van noteren; hoe je deze vaardigheid kunt aanscherpen en of het bijvoorbeeld beter is om als docent vooraf een hand-out ter beschikking te stellen. We zetten de enkele conclusies op een rijtje.

Manuela Bazen’s insight:

De eindconclusie? Noteren tijdens de les kan ervoor zorgen dat iemand actief betrokken bij het verhaal en de leerstof zo dieper verwerkt op voorwaarde dat hij/zij op een efficiënte manier kan noteren. Wil je er zeker van zijn dat je studenten kwaliteitsvolle lesnotities hebben, bezorg hen dan vooraf op zijn minst een beknopte samenvatting en structuur van het verhaal dat je wilt brengen. 

See on lerenhoezo.wordpress.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s