NOM Kids Monitor: kinderen zijn ware media-omnivoren, maar spelen ook graag buiten – Trends in Kids- & Jongerenmarketing

See on Scoop.itVerzamelde lessen Mediawijsheid

Vandaag presenteerde NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia)* de resultaten van de eerste NOM Kids Monitor. Dit multi-client onderzoek** is uitgevoerd door GfK Intomart in het najaar van 2013 onder ruim 2.000 kinderen in de leeftijd 6 t/m 12 jaar. Het brede mediagedrag van de Nederlandse jeugd is in kaart gebracht: van het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie …

Manuela Bazen’s insight:

Hieronder lees je een samenvatting van de  bevindingen.

Interesses ::  Kinderen zijn vooral geïnteresseerd in dieren (97%), muziek (83%) en wetenschap/proefjes (83%). Ook het milieu (79%!) en beroemde mensen (56%) mogen op warme belangstelling rekenen. Acht van de tien meisjes hebben interesse in mode en make-up.Activiteiten :: Driekwart van de kinderen (75%) speelt vaak buiten, 24% doet dat af en toe. Bijna alle 6-12-jarigen (99%) doen dus aan buitenspelen. Ook boeken lezen (96%), films kijken (96%), sporten (95%), spelletjes spelen/puzzelen (94%) en binnen spelen (92%) wordt veel gedaan.Apparaten :: Van de Nederlandse kinderen gebruikt 93% een laptop, 73% een tablet, 72% een spelcomputer, 62% een draagbare spelcomputer en 57% een smartphone of mobiele telefoon. In onderstaande grafiek zie je dat het gebruik verschilt per leeftijd en geslacht.Activiteiten op apparaten :: Gamen (95%), filmpjes kijken (93%) en muziek luisteren (76%) vormen de top 3 voor wat betreft apparaatgebruik. De activiteiten verschillen per device. De computer/laptop wordt bijvoorbeeld relatief veel voor school/huiswerk gebruikt (69%), terwijl op de tablet vaker dan gemiddeld naar tv-programma’s gekeken wordt (43%).Games :: Slechts 5% van de 6-12-jarigen zegt nooit te gamen. Voor de overgrote meerderheid van kinderen die dat wel doen, zijn racen (60%), sport/beweging (49%) en bouwen (45%) de populairste genres. Heel rolbevestigend kiezen meer jongens voor racen, bouwen en schieten/vechten, en meer meisjes voor denkspelletjes/puzzels, muziek/dansen en beauty/mode.Internet :: Bijna alle gezinnen met kinderen (99%) hebben thuis toegang tot internet. Uit DDMM wisten we al dat Google, YouTube en Facebook de grootste kindersites zijn, dus dat hoefde hier niet meer uitgevraagd te worden. Aanvullend blijkt uit de NOM Kids Monitor dat van de 6-12-jarigen 9% Twitter wel eens bezoekt, 7% Instagram en 5% Snapchat.Print :: Van de Nederlandse jeugd leest 94% wel eens tijdschriften, 38% dagbladen. Van de kranten worden De Telegraaf en het AD het vaakst opgepakt. Van de tijdschriften is Donald Duckverreweg het grootst: 81% van de kinderen leest het vrolijke weekblad wel eens, en het bereik per gemiddeld nummer is 34%. Ook Donald Duck Extra (14%), Kidsweek (12%), Nickelodeon Magazine (11%) en Tina (10%) trekken veel jonge lezers.RTV :: Kinderen kijken gemiddeld 13,1 uur per week tv. Op donderdag het kortst (1,4 uur), op zaterdag het langst (2,6 uur). De 10-12-jarigen kijken wekelijks ruim drie uur langer naar de televisie dan de 6-7-jarigen. Op Nickelodeon stemmen de meeste kinderen af (90%). Bijna tweederde (63%) van de 6-12-jarigen luistert wel eens naar de radio, iets meer meisjes dan jongens.Bioscoop :: Van de respondenten zegt 85% het afgelopen jaar naar de bioscoopt te zijn geweest, gemiddeld 2,4 keer. Zowel het aandeel als de frequentie nemen toe met de leeftijd.

See on www.kidsenjongeren.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s