Game jezelf reclamewijs met Profile Crush, Count the Ads,…! (persbericht UGent)

Op 25 mei lanceert Universiteit Gent het gameplatform reclamewijs.ugent.be waarop jongeren uitgedaagd worden om hun reclamewijsheid te verhogen. Jongeren kunnen via deze games meer leren over online reclame en ze kunnen hun reclamewijsheid testen met een korte quiz.

In september 2014 startte UGent de ontwikkeling van een game-platform om de reclamewijsheid van jongeren te verhogen. Ook jongeren zelf en enkele stakeholders uit de pedagogische, academische en reclamewereld namen deel aan de brainstorm voor het concept en voorzagen de ontwikkelaars van feedback op hun scenario’s. Het resultaat is een online platform met vier verschillende mini-games.

De games leren jongeren reclame te herkennen en er kritisch mee om te gaan. Zo is het in Count the Ads de bedoeling om zo veel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren: de game bevat een uitdagende mix van opvallende formats zoals banners, maar ook moeilijkere reclamevormen zoals native advertising en gesponsorde blogs. In Profile Crush worden de persoonsgegevens die jongeren vrijgeven via Facebook verwerkt in het game, om hen te confronteren met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ze online soms onbewust prijsgeven.

Reclame: alomtegenwoordig en steeds moeilijker herkenbaar

Reclame beperkt zich al lang niet meer tot radio- of tv-spotjes of billboards in het straatbeeld. Ook de online wereld staat bol van de reclameboodschappen. Bovendien wordt het steeds moeilijker om reclame te herkennen. Denk maar aan advergames, gepersonaliseerde reclame op sociale netwerksites of gesponsorde blogs en video channels. Hierbij worden reclameboodschappen niet enkel verweven in de (interactieve) mediacontent, maar worden vaak ook nieuwe doelstellingen nagestreefd zoals het verzamelen van persoonlijke gegevens en het ‘sharen’ van reclame. Reclame waarvan de commerciële intentie niet duidelijk is, kan kinderen en jongeren echter onbewust beïnvloeden, wat kan leiden tot impulsieve en onnodige aankopen of kind-ouder-conflicten. Bovendien blijkt dat het huidige juridische kader niet langer toereikend is met betrekking tot de manier waarop kinderen en jongeren bereikt mogen/kunnen worden in het huidige digitale medialandschap.

Toch is reclame niet negatief want reclameboodschappen kunnen jongeren helpen om geïnformeerde keuzes te maken. Hiervoor moeten ze echter over de capaciteit en mogelijkheid beschikken om de reclameboodschappen te herkennen en de commerciële intentie van de reclamemakers te begrijpen. Met andere woorden: om reclame in hun voordeel te gebruiken, moeten jongeren voldoende reclamewijs zijn. Onderzoek wijst er echter op dat deze reclamewijsheid meestal zeer laag is voor de nieuwe reclamevormen. Het is dus hoog tijd om jongeren reclamevaardigheden aan te leren.

Nood aan een nieuw beleid en sensibilisering

In de vorige legislatuur was er reeds een toenemende aandacht voor media- en reclamewijsheid en ook minister Gatz zet hier in zijn beleidsnota sterk op in. De overheid ziet in dat de huidige regelgeving niet meer waterdicht is en dat er dus nood is aan het herzien van het beleid, niet enkel op juridisch vlak, maar ook aan empowerment van kinderen, jongeren en zelfs volwassenen door middel van educatie en sensibilisering.

Deze nood wordt ook duidelijk aangevoeld in onze buurlanden, waar initiatieven zoals de Stichting Media Rakkers in Nederland en Media Smart in de UK zich al jaren inzetten op het verhogen van media- en reclamewijsheid. In navolging hiervan zet ook de UGent zich in voor deze empowerment en heeft zich als doel gesteld om in eigen land kinderen en jongeren om te vormen tot bewuste en kritische consumenten. Naast het lanceren van de games, coördineert UGent ook het AdLit-project, een vierjarig interdisciplinair onderzoeksproject om kinderen en jongeren te leren omgaan met  reclame. In dit project werken vier universiteiten (Universiteit Gent, KU Leuven, Universiteit Antwerpen en de Vrije Universiteit Brussel) en heel wat stakeholders samen om na te gaan hoe ze de reclamewijsheid van minderjarigen kunnen verhogen. Dit gebeurt onder andere door het ontwikkelen van educatieve pakketten, het uitvoeren van een risicoanalyse, het opzetten van sensibiliseringscampagnes en het ontwikkelen en implementeren van reclamecues waardoor kinderen en jongeren reclame sneller gaan herkennen.

Tot slot formuleert AdLit ook aanbevelingen voor beleid en zelfregulering. De leden van AdLit streven ernaar om de relevantie van deze tools niet te beperken tot kinderen en jongeren, maar willen ook hun ouders, leerkrachten, opvoeders, de media- en reclame industrie en beleidsmakers bereiken.

Ook EU zet in op bescherming van jongeren

De Europese Commissie lanceerde in 2012 de “Europese Strategie voor een beter internet voor kinderen” waarin aandacht werd gevraagd voor beschermingsstandaarden met betrekking tot online reclame waarmee kinderen worden geconfronteerd. Deze strategie benadrukt ook sterk het belang van mediawijsheid en het aanleren van digitale vaardigheden. Zeer recent, op 7 mei 2015, werd de Digital Single Market strategie voorgesteld. De Europese Commissie kondigt daarin aan dat de huidige regels in verband met reclame en de bescherming van minderjarigen in audiovisuele mediadiensten in de komende jaren zullen worden herzien. Ook op dit beleidsniveau is dit dus een prioriteit!

Take the challenge en maak kans op een tablet!

Weet jij perfect wat online reclame is en ben je ervan overtuigd dat je alle reclame moeiteloos herkent? Ga dan de uitdaging aan en maak kans op een Samsung Galaxy Tab 4!

Wat moet je doen? Simpel! Surf naar reclamewijs.ugent.be, speel onze games en beantwoord vervolgens de reclamewijze wedstrijdvraag en maak kans op een tablet! De winnaars worden op 26 juni bekend gemaakt. Alle info omtrent de wedstrijd kan je hier vinden.

Source: xyofeinstein.wordpress.com

See on Scoop.itVerzamelde lessen Mediawijsheid

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s