Social Media Day: hoe gebruiken leraren sociale media? – Kennisnet

Het is Social Media Day. Daarom vroegen wij aan een aantal leerkrachten uit het po, vo en mbo hoe het is gesteld met hun gebruik van sociale media. Sommigen zetten sociale media in als informatiekanaal van de school of in en na de les als extra leermiddel. Anderen gebruiken sociale media steeds meer om participerend enzelfgestuurd leren te bevorderen, bij leerlingen en bij zichzelf.

Iconen van sociale media apps op een smartphone (foto: Hollandse Hoogte)

De meeste leerkrachten die aan onze steekproef meededen, gebruiken nog geregeld ‘oude’ social media als Facebook,Twitter en YouTube. Op Facebook hebben ze een groep met leerlingen of ouders voor informatie en vragen, er is een school- of projectpagina of via de messenger wordt gecommuniceerd met leerlingen, ‘zodat je niet je mobiele nummer hoeft te geven’.

Twitter is vooral belangrijk voor het bijhouden en uitwisselen van vakkennis. Maar er zijn ook docenten die via Twitter hun leerlingen informeren over interessante artikelen. Of die er lessen mee maken met een bepaalde hashtag. YouTube wordt gebruikt om de lesstof te verrijken (‘met filmpjes en liedjes’), maar ook om leerlingen zich thuis te laten voorbereiden op de les of examens.

Nieuwere sociale media

En hoe staat het met de nieuwere sociale media? Onze leerkrachten gebruiken meestal de volgende.

Pinterest

Bij de leerkrachten uit het po en vo is Pinterest dé nummer 1. Het is voor hen ‘een geweldige inspiratiebron om lesideeën te verzamelen’. Sommigen laten leerlingen samenwerken op een ‘bord’ en zetten daar kort commentaar bij. Merit Tieman (docent beeldende vorming vo) wil het in de onderbouw inzetten als middel voor procesverslaglegging. “De leerlingen maken foto’s van de hobbels en keuzes waar ze tegenaan lopen en zetten die op een bord. Pinterest toont de pins op datum van plaatsing. Je krijgt als docent dus ook visuele informatie over hun leerproces. Zo kun je beter en ook op een ander moment feedback geven”.

Lees het artikel op Frankwatching.nl met tips om Pinterest in te zetten in de klas.

Instagram

Manuela Bazen (leerkracht po) gebruikt Instagram vooral voor het contact met haar leerlingen. “99 procent van groep 8 zit daarop en leerlingen vragen vaak of ik hen wil volgen. Omdat ik ook mediacoach ben, grijp ik geregeld voorbeelden aan die ik van hen en anderen op Instagram zie, om te bespreken in de klas. Dan gaat het over hoe er met elkaar wordt omgegaan, wat ze vinden van bepaalde foto’s.” Manuela wil Instagram ook gaan gebruiken voor een fotoproject. “Ik wil ze foto’s laten maken van verzet in de buurt. Die kun je dan op Instagram aan elkaar verbinden met een bepaalde hashtag. Officieel mag je echter pas vanaf 13 jaar een account hebben. Dus daar worstel ik nog mee”.

Lees ook het artikel op Mijnkindonline.nl over het gebruik van Instagram in de klas.

Todaysmeet

Todaysmeet is een makkelijke tool om interactie in de klas te bevorderen en leerlingen te betrekken die normaal niet snel hun mond opendoen. Ze kunnen eerst hun antwoord overdenken voordat ze het invoeren”, aldus Ashwin Brouwer (docent mbo en auteur ‘Social media praktijkvoorbeelden onderwijs 2.0’). Todaysmeet is een besloten chatbox. Het lijkt een beetje op Twitter (zinnetjes typen van maximaal 140 tekens), maar omdat veel leerlingen daar geen account op (willen) hebben, is dit prettiger. “Ik gebruik het bijvoorbeeld om ze antwoord te laten geven op een vraag, of om hun ideeën te delen. Dat staat dan in Todaysmeet overzichtelijk bij elkaar”.

Bekijk deze YouTube-video waarin te zien is hoe je Todaysmeet kunt gebruiken in de les.

Feedly

Feedly is eigenlijk een beter vormgegeven RSSreader. Je stelt er je eigen online krant mee samen, waarmee je op de hoogte blijft van je vakgebied en -genoten. Feedly behoort eigenlijk niet tot de sociale media. Toch vindt Patrick Koning (docent mbo en schrijver van ‘Mediawijsheid in de Klas‘) de tool noemenswaardig. “Ik volg op die manier tig edublogs en technologiesites en reageer daar ook op”.

WhatsApp

WhatsApp is inmiddels veel meer dan sms’en via internet. Zo is er nu een knop om nieuwsberichten te delen. Ook WhatsAppWeb, waarmee je op je computer gebruik kunt maken van de dienst, biedt wellicht nieuwe mogelijkheden. Leerkrachten gebruiken vaak de groepsfunctie van WhatsApp om met een klas nieuws, feedback en weetjes te delen; soms tijdens een ‘spreekuur’. Sommigen hebben een groepsapp met ouders. Het wordt ook individueel ingezet, bijvoorbeeld om te communiceren met mentorleerlingen. Of voor het bevorderen van het groepsgevoel. Annemiek Kruijver (leerkracht po): “Ik heb het een tijdje gebruikt toen een ernstig zieke leerling in het ziekenhuis lag en we op die manier foto’s en filmpjes stuurden van haar klasgenoten”.

Lees ook het WhatsApp-interview van edublogger Willem Karssenberg met Ashwin Brouwer.

Met dank aan onder meer: Manuela Bazen, Ashwin Brouwer, Marlène de Groot, Patrick Koning, Annemieke Kruijver, Eric Redegeld, Jeroen Rijlaarsdam, Sacha Schipper, Merit Tieman en Don Zuiderman.

Tekst: Muriel Warners

Sourced through Scoop.it from: www.kennisnet.nl

See on Scoop.itICT in de school

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s