Zo houdt Facebook jou verslaafd

Zeg eens eerlijk: wanneer ben je voor het laatst op Facebook geweest? En waarom? Grote kans dat je zegt: minder dan een dag geleden, en dat weet ik niet meer. Omdat je de keuze niet bewust maakte. Het ging automatisch.

Om dat automatisme in je hoofd te krijgen, gebruiken veel techbedrijven een model dat beschreven wordt in Hooked – een boek van Nir Eyal. De Israëlisch-Amerikaanse auteur en ondernemer (35) schrijft over hoe met technologie ons gedrag te sturen is.

Sourced through Scoop.it from: www.nrcq.nl

De interne of externe prikkel is er, nu moet de gebruiker daadwerkelijk iets doen. Op het icoontje tappen, of facebook.com intypen in de adresbalk. Hoe krijg je mensen zover?

 

Daar is een formule voor, in 2003 bedacht door gedragsdeskundige B.J. Fogg van de Stanford University. Die formule luidt: B = MAT. Met andere woorden: jij voert uit (Behaviour) wat Facebook wil wanneer er voldoende Motivation, Ability en een Trigger voor is. Ontbreekt een van de drie, dan gebeurt er niets.

 

Motivatie ontstaat als er een onmiddellijke beloning is als we het wel doen of er een onmiddellijke straf is als we het niet doen. Dan moet je wel de mogelijkheid (ability) hebben dat te doen. Maar het betekent ook dat het heel makkelijk moet zijn. Bloggen werd populair omdat het veel makkelijker was dan zelf een website programmeren, Twitter werd populair omdat het nog veel simpeler en sneller was dan bloggen. Ten slotte moet er, zie stap 1, een prikkel zijn.

See on Scoop.itMediawijsheid en ouders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s