‘Multitasken is compleet inefficiënt’

We appen terwijl we tv kijken, versturen mailtjes tijdens vergaderingen en checken tussen alle bedrijven door ook nog de hele dag Facebook. We multitasken meer dan ooit. En dat heeft invloed op ons gedrag en ons brein.

Verschillende recente studies laten zien dat onze werk- en studieprestaties lijden onder het vele multitasken. We zijn langzamer en maken meer fouten. Maar ermee stoppen is zo makkelijk niet.

In Nieuwsuur test verslaggever Eelco Bosch van Rosenthal hoe goed hij verschillende dingen tegelijkertijd kan doen en spreekt hij met neuropsychiater Theo Compernolle en hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner.

Het is slechts zeven jaar geleden dat de eerste moderne smartphone zijn intrede deed, maar ruim driekwart van de Nederlanders heeft er inmiddels een in zijn broekzak. Met de snelle ontwikkeling van de technologie hebben we nu altijd en overal toegang tot de wereld. De verleiding om even snel tussendoor iets anders te doen is groot en we multitasken meer dan ooit.

Inefficiënt 
Volgens neuropsychiater Theo Compernolle hebben we nog niet goed geleerd hoe we om moeten gaan met het grote aanbod aan afleiding: “Veel mensen denken dat ze kunnen multitasken, maar dat is een illusie. Ons brein is daar simpelweg niet toe in staat. Niemand kan twee denkprocessen tegelijk uitvoeren.”

Het gevolg is dat we voortdurend heen en weer switchen tussen verschillende taken. “We verliezen tijd en informatie bij dit switchen en het kost ons veel meer energie. Het is dus compleet inefficiënt”, zegt Compernolle.

De smartphone wakkert de drang aan om alles te doen behalve te leren. Door die afleiding nemen kinderen de lesstof gewoon niet op.

Afleiding
Op de helft van de Nederlandse scholen mag de smartphone mee de klas in. Dit tot groot ongenoegen van hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner. Volgens Kirschner is de smartphone een grote bron van afleiding.

Er is niets op tegen om technologie in te zetten als het helpt bij het leren, maar de smartphone wakkert de drang aan om alles te doen behalve te leren. Door die afleiding nemen kinderen de lesstof gewoon niet op.”

Sourced through Scoop.it from: nos.nl

Kirschner deed onderzoek naar studenten die Facebooken tijdens het leren. Hij vergeleek een groep studenten die zei vaak sociale media te gebruiken tijdens het leren met een groep die dat weinig deed. De eerste groep maakte meer fouten en scoorde gemiddeld een heel cijfer lager op een vak.

Als het aan Kirschner ligt, gaan alle mobieltjes de klas uit als er gewerkt moet worden. “Vroeger had je ook wel wat afdwalende kinderen die uit het raam keken. Maar nu is het moeilijk om kinderen te vinden die niet met hun telefoon bezig zijn tijdens de les.” Kirschner vindt dat scholen hier duidelijke afspraken over gaan maken.

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s