Onze ouders doen niets op school, maar zijn toch betrokken! Kan dat? – CPS.nl

Ik hoor het vaak als ik op scholen kom. “We hebben maar een kleine groep actieve ouders die meehelpt op school of naar ouderavonden komt. De rest komt haast nooit, die zijn niet betrokken”. Daarmee halen we alleen twee begrippen door elkaar; ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid. Het één is vooral nuttig, het ander draagt aantoonbaar bij aan de ontwikkeling en het schoolsucces van het kind. Een misverstand dat ik daarom graag uit de weg wil helpen zodat u kunt sturen op wat daadwerkelijk effectief is.

 

Als we het op school hebben over betrokken ouders, dan bedoelen we daar vaak de ouders mee die van alles doen op school: luizenmoeders, voorleesvaders, rijden met excursies, …. Het is vaak dezelfde, kleine groep ouders die op deze manier zichtbaar is binnen de school. 

Het verschil tussen ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid

Waar we dan eigenlijk op doelen is ouderparticipatie. Ouders die participeren met hand-en-spandiensten. Scholen kunnen haast niet zonder deze hulp, het is dan ook bijzonder nuttig en ook kinderen vinden de aanwezigheid van hun ouders op school heel prettig.

Wetenschappelijk onderzoek heeft alleen nooit aangetoond dat deze vorm van activiteiten ook daadwerkelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van het eigen kind. Door te investeren in ouderparticipatie richt de school zich vooral op maar een klein deel van de ouders die actief wil en kan zijn. En dan krijg je al snel het gevoel dat het maar niet lukt om ouders meer bij school te betrekken.

Maar ouderbetrokkenheid is iets wezenlijks anders. We spreken van ouderbetrokkenheid als uit het gedrag van ouders blijkt dat zij zich (mede) verantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kinderen. In deze definitie zit ook precies de verwarring bij veel scholen. Want veel van de ondersteunende activiteiten van ouders spelen zich thuis af en zijn niet zichtbaar voor scholen. Onderzoek toont aan dat juist deze vorm van ondersteuning een grote bijdrage levert aan de ontwikkeling en het schoolsucces van kinderen.

Ouderbetrokkenheid is vaak niet zichtbaar

Alle ouders zijn betrokken op hun eigen kind en willen altijd het beste voor hen. Dus niet alleen de ouders die zichtbaar zijn voor de school. Alleen is het voor ouders niet altijd duidelijk hoe ze hun kind het beste kunnen ondersteunen. Daar kan de school hen bij helpen. Communicatie waarbij het kind centraal staat is hierbij essentieel. Bij ouderbetrokkenheid draait het vooral om de gelijkwaardige en niet vrijblijvende samenwerking tussen ouders en school. Bij ouderbetrokkenheid is de communicatie en het contact tussen ouders en school gericht op wederzijds informeren om het beste voor het kind te kunnen doen.

Sourced through Scoop.it from: www.cps.nl

See on Scoop.itOuderbetrokkenheid

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s