Na rekenen en taal ook Facebookles?

Moet er naast rekenen en aardrijkskunde ook les worden gegeven in social media op de basisschool? Steeds meer politici en deskundigen vinden van wel. 

 

Deze zomer werd door de vermissing van Lisa, het meisje dat verdween na een afspraak met iemand die een nep-Facebookaccount gebruikte, weer duidelijk wat de gevaren van social media kunnen zijn. Zeker voor jonge kinderen. Vanuit de politiek gaan steeds meer stemmen op om social media-lessen een belangrijke plaats in het basisonderwijs te geven. 

 

Razendsnel
Vooral de PvdA is groot voorstander. “Er wordt snoeihard gepest via de WhatsApp of Facebook en dat kan heel hard aankomen. Bovendien zijn er mensen die verkeerde bedoelingen hebben met sociale media”, vertelt Loes Ypma van de PvdA. Ze vervolgt: “Het is natuurlijk de nachtmerrie van iedere ouder dat je kind wordt weggelokt. Daarom is het belangrijk dat kinderen kritisch omgaan met social media. Onderwijs is meer dan alleen leren lezen en schrijven.” De PvdA gaat dit onderwerp binnenkort aandragen in de begrotingshandelingen. 

Jong actief
Aandacht voor sociale media is heel belangrijk, vinden ook de Onderwijsbonden. Kinderen zijn namelijk al jong actief op internet, blijkt uit cijfers van Monitor Jeugd en Media. Van de 10 tot 12-jarigen heeft 72 procent een smartphone.  Een van de populairste sites is Facebook. Om een account te maken moet je minimaal 13 jaar zijn, maar een kwart van de 10-jarigen blijkt te liegen over zijn leeftijd en heeft toch een account.

“Het is dus zaak om al vroeg te beginnen met lessen in de sociale media en te benoemen wat leuk is en wat gevaarlijk kan zijn”, vindt Remco Pijpers van Mijn Kind Online. 

 

Het nieuwe lezen en schrijven 
Wat zouden jonge kinderen op de basisschool moeten leren? Remco Pijpers heeft wel een idee. Want: ‘Veel scholen doen nu maar wat’, vindt hij.  “Er dreigt een kloof te ontstaan tussen digitaal geletterde kinderen en digitaal ongeletterde kinderen. Sociale media is het nieuwe lezen en schrijven.”

 

Hoe? “Door te onderwijzen wat je wel en niet deelt op Facebook bijvoorbeeld. Of door met leerlingen te praten over sociale omgangsvormen: wat doe je wel en wat niet? Het werkt altijd goed om leerlingen via projecten met elkaar te laten samenwerken. Dat vinden kinderen leuk en het werkt vaak goed.”

 

Sourced through Scoop.it from: www.rtlnieuws.nl

See on Scoop.itVerzamelde lessen Mediawijsheid

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s