Opvallend kritisch bericht in het AOB-tijdschrift over Flipping the Classroom

In een recent artikel van het AOB-tijdschrift over hoe belangrijke de leerkracht is staat een box met enkele opvallende quotes over Flipping the Classroom (vet door mij):

Digitaal huiswerk wordt vaak niet gedaan, waardoor leerlingen niet goed voorbereid in de lessen komen. ‘Het is een aanwijzing dat deze leerlingen contacturen nodig hebben om tot goede leerprestaties te komen’, schrijven de onderzoekers over flipping the classroom. Flipping the classroom werd in twee van de vijf projecten van Innovatie Impuls Onderwijs gebruikt. De onderzoekers waren niet speciaal op zoek naar de werking van het gebruik van films bij de lesvoorbereiding door de leerlingen, maar de uitkomsten waren te sterk om te negeren. De duidelijk lagere schoolcijfers zijn volgens de onderzoekers van SEO en ResearchNed vooral opvallend omdat in de internationale literatuur kleine, maar wel positieve resultaten van het flippen worden gemeten. Ook in andere projecten wordt de kwaliteit minder als te veel verwacht wordt van digitale lessen. ‘Les krijgen van een persoon blijkt nog altijd beter dan overwegend les krijgen via de elektronische leeromgeving’, constateren de onderzoekers. Mogelijk dat het concept niet geschikt is voor leerlingen voortgezet onderwijs, concluderen de onderzoekers, omdat ze nog onvoldoende verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. Eigenlijk zou flipping the classroom daarom volgens het rapport alleen ingezet moeten worden bij leerlingen die ‘gemotiveerd en kundig genoeg zijn’ om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun schoolprestaties.

Toen mijn studenten hiermee experimenteerden kwam gelijkaardige geluiden, maar toch er ook maar even het rapport zelf bij genomen, en inderdaad daar staat onder andere:

Het Leerlingen voor Leerlingen concept heeft gemiddeld genomen geen effect gehad op de eindejaarscijfers van leerlingen, behalve bij specifieke invullingen van het concept. Zo zijn bij vakken, waarbij zowel leraren als leerlingen aangeven dat er met educatieve filmpjes wordt gewerkt, de eindejaarscijfers significant gestegen en bij vakken waar contacturen zijn vervallen of gekozen is voor ‘flipping the classroom’ de eindejaarscijfers significant gedaald. Mogelijk vraagt het thuis zelfstandig voorbereiden van de lesstof te veel verantwoordelijkheid aan de onderbouwleerlingen of is er onvoldoende digitaal materiaal beschikbaar voor de leerlingen om zich goed te kunnen voorbereiden. De leerlingentevredenheid heeft in ieder geval niet geleden onder Leerlingen voor Leerlingen, de werkdruk of werktevredenheid onder leraren evenmin. Er zijn zelfs aanwijzingen dat Leerlingen voor Leerlingen heeft gezorgd voor meer tevreden leerlingen en leraren, maar de gevonden effecten zijn statistisch niet significant.

Hier merk je echter dus nog een andere verklaring, het ontbreken van digitaal materiaal. Verder schrijven de onderzoekers ook:

Verder blijkt dat het concept van flipping the classroom, waarbij leerlingen de stof thuis achter de computer voorbereiden en op school worden getoetst op de verworven kennis en vaardigheden, niet geschikt lijkt te zijn voor onderbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs, omdat ze nog onvoldoende verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerprestaties. Maar ook bij E-klas/PAL, waar het gaat om bovenbouwleerlingen die worden geacht thuis te werken met de E-klassen in ruil voor minder contacturen met de leraar, blijven leerprestaties achter wanneer ze dat volgens de betrokken leraren onvoldoende doen.

Maar hierdoor zijn er ook andere bedenkingen te maken, imho:

one size fits all in onderwijs bestaat niet, dus ook niet te veel flipping the classroom.Sal Kahn stelt trouwens Flipping the classroom voor als een middel, niet het. En zeker niet met de bedoeling om contacturen te verminderen zoals je hier kan lezen. Integendeel, de bedoeling zou moeten zijn de tijd die je samen doorbrengt optimaal te gebruiken.Dit onderzoek uit 2003 kan dan misschien ook nog relevant zijn in de discussie, met de conclusie  dat je voor begrip meer tijd samen nodig hebt. De vraag is dus vooral: hoe je die tijd samen doorbrengt.Zelfsturing is een proces (lang leve het didactische principe van geleidelijkheid) waarbij inderdaad veel verschillen tussen leerlingen kunnen bestaan, maar waarbij doorheen de tijd ook leerlingen kunnen evolueren.

Sourced through Scoop.it from: xyofeinstein.wordpress.com

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s