Sociale media hooguit net zo verslavend als eten | diep onderzoek

Kranten schrijven dolgraag dat sociale media verslavend zijn. Keer op keer lezen we berichten over verslaving aan Facebook-likes, al dan niet ondersteund met claims dat de hersenen beloningsprikkels uitsturen bij een like en dat we steeds die beloningsprikkels willen. De Volkskrant heeft tegenwoordig de rubriek ‘Klopt dit wel’ waarin ze uitzoeken of onderzoeksclaims in kranten ook echt kloppen. Gisteren bogen ze zich over verslaving aan sociale media. Hun conclusie: nuance ontbreekt.

Ja, positieve aandacht op sociale media activeert hetzelfde hersengebied als alcohol en drugs. Dat hersengebied wordt echter ook geactiveerd als we eten of seks hebben. Volgens bijzonder hoogleraar Werkingsmechanismen en behandeling van verslavingsgedrag Anneke Goudriaan is de effectgrootte van een Facebooklike vergelijkbaar met die van eten. En die beloning is veel kleiner:

“Ter vergelijking: bij het consumeren van voedsel wordt de output van het beloningscircuit vijftig keer verhoogd, bij seks honderd keer. Bij cocaïne is dat 350 keer, en bij speed zelfs 1.200 keer. Dat deze middelen veel sterkere beloners zijn, maakt ze ook verslavender.”

Daarnaast raakt niet iedereen die alcohol of drugs gebruikt (en dus deze beloningen krijgt) er ook aan verslaafd:

“‘Er wordt vaak vergeten dat maar een klein gedeelte van de mensen echt gevoelig is voor verslaving’, nuanceert ook Taco de Vries, neurobioloog en hoogleraar Hersenen & Gedrag aan het VUmc in Amsterdam. ‘Van iedereen die drugs gebruikt raakt grosso modo maar 15 procent verslaafd.’ Bij internetverslaving – overigens in de psychiatrie nog niet officieel erkend als verslaving – ligt dat percentage waarschijnlijk lager. Drugs en alcohol hebben immers een extra effect dat natuurlijke beloners niet hebben.”

Het is opmerkelijk dat de geciteerde wetenschappers nadrukkelijk de deur openhouden voor het wél erkennen van sociale media als mogelijke verslaving. De vraag die we ons moeten stellen is: wie heeft er welk belang bij om bepaalde gedragingen te kenmerken als abnormaal en behandelingswaardig?

Die vraag is extra prangend wanneer het gaat om natuurlijke menselijke behoeften zoals eten, seks en menselijk contact. Sociale media zijn immers zo fijn omdat ze ons helpen met vrienden en gemeenschappen in contact te staan. De neiging die behoefte te diskwalificeren als verslavend is een teken des tijds.

Sourced through Scoop.it from: www.dieponderzoek.nl

See on Scoop.itMediawijsheid en ouders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s