Technologie in de kleuterklas van de 21ste eeuw: praktische tips om te innoveren

Vele mooie woorden zijn reeds geschreven over de kleuterklas 2.0: Kleuters zijn digital natives, de Ipad is een must, mediawijsheid is aan de orde van de (kleuter-)dag,…

Allemaal goed en wel, maar hoe moet je daar nu exact mee aan de slag? Je hebt als kleuterleerkracht immers slechts een beperkt budget en weinig tijd. Pragmatische oplossingen dringen zich op en technologische vernieuwing in je klas moet in de eerste plaats faciliterend zijn voor andere inhouden en nooit een doel op zich.

De klascomputer

Laten we starten met de klascomputer: het episch centrum van alle audiovisuele inhouden in onze klas, bediend door de juf. Vaak is dit de laptop van de juf zelf, steeds meer een laptop die de juf ter beschikking krijgt van de school. (Voorziet je school dit niet? Het agenderen op de eerstvolgende personeelsvergadering kan alvast een goede aanzet zijn!) Maar je kan evengoed aan de slag met een zogenaamde ‘vaste computer’, een desktop. Kostprijs tussen de 300 en de 500 euro. Is dit budget in de school niet voorhanden (prioriteiten!), dan kan je een oproep lanceren naar de mama’s en papa’s van je kleuters. Bedrijven schrijven hun computers vaak al op 3 jaar af, dan moeten ze vervangen worden. Maar in een kleuterklas kunnen ze dan nog jaren mee! Gebruik dus je heen-en-weerschriftjes, of beter nog: je klasblog! Mocht je dit wensen, kan een oproep naar je Facebookvrienden ook vaak heel wat losmaken.

Gesproken over heen-en-weerschriftjes: al eens gedacht aan http://www.gimme.eu De ouders schrijven zich gratis in op het prikbord van jouw klasje en krijgen automatisch een melding via email als je er een bericht op post. De meerwaarde? Snel, goedkoop en efficiënt, maar bovenal multimediaal: foto’s en filmpjes staan er in een wip op en verhogen de ouderbetrokkenheid aanzienlijk. Maar ook praktisch: inschrijvingen voor de taartenslag of het eetfestijn worden netjes voor jou opgelijst.

Maar goed: de klascomputer dus. Deze staat netjes naast de juf in de kring, met een VGA-kabel aangesloten op een extra beeldscherm dat op een houten plankje aan de muur staat zodat het zichtbaar is voor elk van je kleuters. Voor minder dan 10 euro koop je er een setje luidsprekers bij die je aansluit op de hoofdtelefoonuitgang van je computer. Je zal merken: een filmpje bekijken of muziek afspelen is slechts een muisklik weg: alles staat steeds klaar. Je zal er dus spontaan veel meer gebruik van maken!

Aanwezigheden opnemen kan je dan doen met http://www.classdojo.com  Op het beeldscherm kan elk kindje zijn of haar avatar zien (een lief monstertje) en samen klikken jullie de afwezigen aan. Op zoek naar een beloningssysteem? Classdojo laat je toe om elk van je kleuters op verschillende vlakken positief te bevestigen. Desgewenst kunnen de ouders de voortgang van hun kindje ’s avonds bekijken.

Tablets

Op naar de tablets dan. Wat kan je er nu in de praktijk mee, los van de hoogdravende achterliggende filosofie? Code aanleren uiteraard!

scratchapp

Waarom start je niet met er de Beebot-app op te installeren? Aan de Beebots werd er enige tijd geleden al een artikel op deze blog gewijd, deze app is er een logisch vervolg op: leer logisch denken door de olijke bijtjes naar hun bestemming te loodsen. Het intikken van ‘Beebot’ in je favoriete app-store leidt je direct naar je bestemming (en het is nog gratis ook). Meer van dit fraais? De apps ‘Lightbot’ en ‘Kodable’ zijn op het zelfde concept geënt.

scratchjr

Heb je echte digikids onder je kleuters? Daag hen uit met http://www.scratchjr.org  en laat hen hele animaties maken. Differentiatie in de praktijk!

Maakt de kamishibai deel uit van je didactisch aanbod? Maar zijn die grote kleurenplaten zo duur? Een houten ‘adaptor’ kan je kamishibai pimpen naar het digitale tijdperk: zorg er voor dat je tablet er netjes in past en download de nodige prenten. Zoveel verhalen als je maar wil!

De klasfotograaf en de geluidsmeter

Naast de “kleuter van de week”, de “boodschapper” en de “postbode” kan je ook een extra weektaak voorzien: de klasfotograaf! Aan de hand van een eenvoudig fototoestel zorgt deze kleuter voor beelden bij alle activiteiten die er in die week gebeurden. Handig voor het afsluitende kringgesprek bij een thema of voor het stofferen van de klasblog (niet alle kleuters zijn immers even extravert in het briefen van hun ouders over wat er in de klas gebeurde…)

toonoisy

Laat vervolgens bij het hoekenwerk je kleuters zelf ontdekken wat ‘te veel lawaai’ betekent methttp://toonoisyapp.com/ Op het scherm van je klaspc ziet elke kleuter een geanimeerde geluidsmeter die hen perfect tot zelfsturing laat komen als het op ‘te luid’ aankomt!

Contact met zieke kleuters

Een kindje is langere tijd ziek? Waarom gebruik je geen webcam op je klaspc in de kring? Deze gecombineerd met https://hangouts.google.com/ of http://www.Skype.com  laat de zieke kleuter toe even met zijn of haar vriendjes bij te praten in de kring.

Deze en nog vele andere praktische ideetjes om concreet mee aan de slag te gaan vind je opwww.facebook.com/onderwijsvernieuwing  Met een eenvoudige ‘vind ik leuk’ vind je ze wekelijks terug op je Facebookpagina.

Sourced through Scoop.it from: kleutergewijs.wordpress.com

See on Scoop.itVerzamelde lessen Mediawijsheid

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s