Dit is wat een leven als Instagram-ster met je kan doen

Essena O’Neill was een fenomeen op sociale media, maar zet een plotselinge punt achter haar carrière.

Ze had alles wat haar hartje begeerde: meer dan een half miljoen volgers op Instagram, honderdduizenden kijkers op YouTube en een contract bij een van de bekendste modellenbureau’s van Australië. Toch stopt de 19-jarige social media star Essena O’Neill met het plaatsen van foto’s en video’s op sociale media en YouTube. Ook zegt ze geen modellenwerk meer te willen doen.

Essena’s leven draaide, zoals dat van veel jonge meisjes, om het plaatsen van de juiste foto op Instagram. Soms moest de foto wel honderd keer opnieuw worden genomen. Het aantal volgers en likes bepaalde haar levensgeluk. Juist dat leven zegt ze nu vaarwel.

Wat bracht Essena, die 2.000 Australische dollar verdiende per foto op Instagram, tot deze drastische beslissing? In een laatste YouTube-video legde ze gisteren openhartig en zichtbaar emotioneel uit waarom ze breekt met sociale media en YouTube. Ze haalde de video een dag later al van YouTube:

“Ik had alles, maar heb me nog nooit zo ellendig gevoeld. Alles wat ik deed ging om likes en volgers. Bedrijven buiten sociale media uit en betalen realitysterren om ze dingen te laten zeggen. Maar als je jezelf laat definiëren door getallen, laat je jezelf definiëren door iets dat niet puur, echt en liefdevol is.”

Op Instagram schrijft Essena, in plaats van de gebruikelijke cliché-bijschriften, inmiddels ontnuchterend commentaar over hoe haar modellenfoto’s tot stand zijn gekomen:

Op haar Instagram-account plaatste Essena ontnuchterend commentaar bij haar foto's.

Essena’s actie werd, ironisch genoeg, al snel een hit op sociale media. Op haar nieuwe website “Let’s be Game Changers” dankte een diep geroerde Essana iedereen voor de hartverwarmende reacties:

“Ik had nooit gedacht dit zo wereldwijd zou worden opgepikt. Ik ben iedereen zo dankbaar. Ik huil omdat ik dit had moeten horen toen ik jonger was. Dit is voor iedereen die nu achter een scherm droomt van een ‘perfect’ leven.”

Met de website wil Essena verandering brengen in de volgens haar lege wereld van sociale media en YouTube.

Ik zit op Instagram dus ik besta

Het denken te bestaan bij de gratie van sociale media is een opkomend fenomeen. Alleen al Instagram, dat begin oktober vijf jaar bestond, heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers en is daarmee een van de populairste sociale netwerken ter wereld, schreef Romy van der Poel eerder in NRC.

“De wereld van Instagram heeft zijn eigen beroemdheden, eetgewoonten en gebruiken. In deze wereld wordt zelden gescholden, gediscussieerd of gehaat. Het gaat om de plaatjes, vaak bewerkt met een filter. Plaatjes van lekker eten. Mooie lichamen, blokjesbuiken (ook bij vrouwen). Stranden. En van de coolste kleding die wordt gedragen op hippe feestjes waar knappe twintigers gin-tonic drinken.”

Sourced through Scoop.it from: www.nrc.nl

See on Scoop.itMediawijsheid en ouders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s