Joke Voogt: ‘Scholen zouden voor visie op ict meer buiten de deur moeten kijken’

Samenwerking buiten de school is van groot belang voor duurzaam ict-gebruik in de school volgens Joke Voogt, bijzonder hoogleraar ict en curriculum aan de Universiteit van Amsterdam. Ze was aanwezig bij de Edusummit 2015 en deelt de belangrijkste bevindingen.

Dit was de vierde keer dat de EDUsummIT plaatsvond, wat is jou als medeoprichter opgevallen?

“Er is een aantal thema’s dat elke keer weer terugkomt en belangrijk blijft, bijvoorbeeld deprofessionalisering van de ict-kennis van docenten, digitale gelijkheid en mediawijsheid. Maar er kwamen ook nieuwe onderwerpen aan bod zoals het belang van creativiteit, computational thinking en het opstellen van indicatoren om de kwaliteit van ict in het onderwijs te monitoren. Sommige thema’s worden steeds verder uitgediept, zoals smart partnerships.”

Wat zijn smart partnerships precies?

“Dat zijn samenwerkingen met partners buiten de school, zoals met softwarebedrijven, andere scholen of vervolgonderwijs. Bijvoorbeeld om ervaringen uit te wisselen of afspraken te maken over hoe leerlingen zich kunnen voorbereiden op vervolgonderwijs. Maar scholen zijn vaak juist erg naar binnen gericht en vinden de stap groot om buiten de deur te gaan kijken.”

Hoe kunnen ze daar een eerste stap in maken?

“Dat begint bij een duidelijke visie over wat je als school wil met ict, waarom en of je dat zelf wel kunt. Misschien heb je er partners bij nodig. Vaak zijn de ideeën daarover heel gefragmenteerd en dat is jammer. Want uit onderzoek blijkt dat juist scholen met een duidelijke visie en met openheid naar buiten zich veel duurzamer kunnen ontwikkelen wat betreft ict.”

“Het is logisch dat dit onderwerp in het verleden niet heel hoog op de agenda stond. De focus lag op taal en rekenen, maar dat is tegenwoordig aan het verschuiven. Dat zie je terug in nieuwe initiatieven zoals Onderwijs2032 en 21st Century Skills.”

Je noemde het belang van creativiteit, wat heeft dat precies met ict te maken?

“Creativiteit wordt gezien als één van die belangrijke 21e eeuwse vaardigheden. Maar wat weleens vergeten wordt, is dat juist ict-toepassingen de leerlingen vaak uitdagen tot het maken van nieuwe dingen. De rol van technologie bij het ontwikkelen van creativiteit is belangrijk.”

“Datzelfde gebeurt ook andersom: met programmeren leer je niet alleen een code te schrijven. Het denkwerk dat ervoor nodig is gaat veel verder dan de tool – je leert algoritmiseren, problemen opdelen in stukjes en het automatiseren van processen. Dat is computational thinking, maar die vaardigheden kun je ook heel goed gebruiken bij andere vakken.”

En worden die vaardigheden ook op een vakoverstijgende manier benaderd op scholen?

“Te weinig, want er rijzen meteen praktische vragen: hoe kan het geïntegreerd worden en is de docent daartoe wel in staat? Een terugkerende zorg op de summit is de professionalisering van docenten. Dat wordt op scholen vaak onderschat. Dan is er wel aandacht voor de technische aspecten, maar niet voor het didactisch inzetten daarvan.”

Hoe komt het dat er nog weinig oog voor is?

“Aan de ene kant is het nog onderbelicht op de lerarenopleidingen. Maar wat ook meespeelt, is de misconceptie dat als je privé heel kundig bent op digitaal gebied, dat dat zich ook zou vertalen naar het professionele vlak. Dat is niet per definitie zo, techniek is één ding, maar de didactiek die erbij komt kijken is weer een vak apart.”

Op de Edusummit is ook gesproken over indicatoren om de kwaliteit van ict binnen de school te monitoren, waarom is dat zo belangrijk?

“Omdat je aan de hand van die indicatoren aanbevelingen kunt doen om het ict-gebruik te verbeteren. Een voorbeeld van zo’n indicator is de vraag: voor welke leerprocessen wordt ict ingezet? De indicatoren zijn nog in ontwikkeling maar zouden goed gebruikt kunnen worden door beleidsmakers, schoolleiders en docenten.”

Over EDUsummIT

De EDUsummIT is een tweejaarlijkse netwerkbijeenkomst van onderzoekers, beleidsmedewerkers en professionals uit het onderwijs uit 35 landen. De bijeenkomst is ontstaan uit de drang om kennis te delen over ict in het onderwijs op een proactieve manier en wordt geheel gefinancierd en op vrijwillige basis georganiseerd door de deelnemers.

Marianne Eggink is freelance journalist.

Sourced through Scoop.it from: www.kennisnet.nl

See on Scoop.itICT in de school

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s