Waarom neem je beter geen tablet mee naar bed?

Via Het Nieuwsblad ontdekte ik de link naar een recente studie die aantoont dat je een groter risico loopt om slaapproblemen te ontwikkelen als je in bed voor het slapengaan een boek leest op een e-reader of tablet. Het blauwe licht van het toestel stuurt het bioritme in de war.

“Experts vermoeden al langer dat blauw licht net voor het slapengaan ertoe kan leiden dat je de slaap niet kunt vatten en nu hebben wetenschappers van het Brigham and Women’s Hospital in Boston dat bevestigd. Zij vroegen aan twaalf proefpersonen om vijf dagen na elkaar gedurende vier uur te lezen in een papieren boek of in een elektronisch exemplaar. Uit het experiment blijkt dat de proefpersonen die een elektronisch boek lazen gemiddeld tien minuten later indommelden dan de mensen die een papieren boek lazen. Meer nog: de remslaap van de mensen die een e-book lazen was gemiddeld twaalf minuten korter dan de rest waardoor ze zich de ochtend erna minder uitgerust voelden.

Door het blauwe licht dat de apparaten uitstralen, maakt je lichaam minder melatonine aan. Dat is het zogenaamde slaaphormoon dat ons aan het einde van de dag moe maakt. ‘Blauw licht kan een grotere impact hebben dan we aanvankelijk dachten’, zegt professor en hoofdonderzoekster Anne-Marie Chang. Ze adviseert om tablets, smartphones, laptops en consorten twee uur voor het slapengaan af te sluiten.” (bron: het nieuwsblad)

Onderzoek:

Evening use of light-emitting eReaders negatively affects sleep, circadian timing, and next-morning alertness
Anne-Marie Chang, Daniel Aeschbach, Jeanne F. Duffy and Charles A. Czeisler

Published online before print December 22, 2014, doi: 10.1073/pnas.1418490112
PNAS December 22, 2014

Abstract

In the past 50 y, there has been a decline in average sleep duration and quality, with adverse consequences on general health. A representative survey of 1,508 American adults recently revealed that 90% of Americans used some type of electronics at least a few nights per week within 1 h before bedtime. Mounting evidence from countries around the world shows the negative impact of such technology use on sleep. This negative impact on sleep may be due to the short-wavelength–enriched light emitted by these electronic devices, given that artificial-light exposure has been shown experimentally to produce alerting effects, suppress melatonin, and phase-shift the biological clock. A few reports have shown that these devices suppress melatonin levels, but little is known about the effects on circadian phase or the following sleep episode, exposing a substantial gap in our knowledge of how this increasingly popular technology affects sleep. Here we compare the biological effects of reading an electronic book on a light-emitting device (LE-eBook) with reading a printed book in the hours before bedtime. Participants reading an LE-eBook took longer to fall asleep and had reduced evening sleepiness, reduced melatonin secretion, later timing of their circadian clock, and reduced next-morning alertness than when reading a printed book. These results demonstrate that evening exposure to an LE-eBook phase-delays the circadian clock, acutely suppresses melatonin, and has important implications for understanding the impact of such technologies on sleep, performance, health, and safety.

De volledige studie kun je hier raadplegen.

Sourced through Scoop.it from: lerenhoezo.wordpress.com

See on Scoop.itMediawijsheid en ouders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s