‘Jongeren kiezen voor Snapchat, halen neus op voor Twitter’

Jongeren veranderen de sociale media in Nederland. Facebook en Twitter zijn inmiddels voor oudjes, want tieners en twintigers vertrekken massaal naar Snapchat en Instagram. En WhatsApp? Dat gebruiken we nog allemaal.

Dat blijkt uit het rapport van onderzoeksbureau Newcom, dat 10.395 Nederlanders van 15 jaar of ouder heeft ondervraagd. Het allergrootste sociale medium is WhatsApp, dat in Nederland 9,8 miljoen gebruikers heeft. Daarvan starten 7 miljoen mensen dagelijks de app op.

Facebook kleiner dan WhatsApp
Facebook is in Nederland met 9,6 miljoen gebruikers iets kleiner dan WhatsApp, waarvan 6,8 miljoen de site dagelijks bezoeken. Het dagelijks bezoek van Facebook steeg wel met 3 procent van 6,6 miljoen naar 6,8 miljoen mensen.

De grootste groei bij Facebook zit in de groep 80 jaar en ouder (52 procent). Het aantal jongeren dat een Facebook-account registreert, neemt bij de twintigers juist af en bij de tieners een klein beetje toe.

Twitter is ook voor oudjes
Het aantal Nederlanders dat Twitter dagelijks gebruikt, is volgens het onderzoek van Newcom flink gedaald: met 10 procent van 1 miljoen naar 0,9 miljoen. In totaal hebben 2,6 miljoen Nederlanders een Twitter-account. Vorig jaar daalde het aantal dagelijkse Twitter-gebruikers ook al met zo’n 33 procent.

De daling komt grotendeels omdat de toename van jongere gebruikers (15 tot 39 jaar) flink daalt. Het sociale netwerk verkeert al langer in zwaar weer omdat de groei van gebruikers stagneert. Vandaag werd ook bekend dat vijf topmannenTwitter verlaten.

Waar zijn de jongeren heen?
Jongeren kiezen niet voor Facebook of Twitter, maar gaan eerder naar Instagram (2,1 miljoen gebruikers), Pinterest (2 miljoen gebruikers) of Snapchat (1 miljoen gebruikers). Deze drie platformen stijgen dit jaar flink.

Het aantal mensen dat Instagram dagelijks gebruikt stijgt met 37 procent van 722.000 naar 992.000. Dat komt grotendeels door de flinke toename van jongere gebruikers tussen de 15 en 39 jaar.

Bij Pinterest is de stijging iets lager: van 261.000 naar 334.000, wat neerkomt op een toename van 28 procent. Daar zie je dat gebruikers van alle leeftijdsgroepen interesse hebben in het sociale netwerk.

De allergrootste stijger is Snapchat met 69 procent: van 320.000 naar 541.000 dagelijkse gebruikers. Daar zijn tieners de belangrijkste reden voor de stijging.

Zorgen om privacy
De zorgen om privacy blijven ook in 2016 bestaan. Zo’n 71 procent van de afhakers van één of meerdere platformen maakt zich zorgen over wat er precies met zijn of haar gegevens gebeurt.

De gebruikers van 65 tot 79 jaar maken zich het meest zorgen om hun privacy, terwijl tieners zich juist het minst zorgen maken.

Sourced through Scoop.it from: www.rtlz.nl

See on Scoop.itMediawijsheid en ouders

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s