Hoe gebruik je informatieve prentenboeken in de klas?

Kleutergewijs

Het moet niet altijd een verhaaltje zijn. Informatieve prentenboeken bieden uitdagende taalkansen, leesplezier en verdieping. Daarom promoten Amerikaanse onderwijsspecialisten het gebruik van informatieve boeken in de kleuterklas, en sluit ik me daar graag bij aan.

Infoboeken zijn boeiend voor jongens én meisjes

Leerkrachten denken soms dat verhalen gemakkelijker of interessanter zijn dan infoboeken, maar kleuters luisteren graag naar infoboeken (Mantzicopoulos e.a., 2011). De meisjes verschillen hierin niet van de jongens. Op latere leeftijd hebben jongens vaker dan meisjes een uitgesproken voorkeur voor infoboeken en een afkeer van verhalen. Misschien zijn deze jongens wel gemotiveerder om te lezen als ze al van kleins af ervaring hebben met hun latere voorkeursgenre.

Taalkansen en kennis

Infoboeken bevatten een leerrijke taal en een rijke woordenschat. Nieuwe woorden worden vaak uitgelegd in de tekst, en geïllustreerd met een realistische foto. Kinderen doen bovendien wereldkennis op die later van pas komt bij moeilijkere teksten. Infoboeken bieden bovendien stof voor denkstimulerende gesprekken tijdens het voorlezen…

View original post 483 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s