Internetrijbewijs voor iedereen in de maak

Jongeren maken met soms stuitende onbezonnenheid gebruik van het internet, bedrijven zijn zich te weinig bewust van het gevaar van cybercrime. Het Centrum voor Cybersecurity gaat daarom werk maken van een ‘internetrijbewijs’.

Hoe maak je veilig gebruik van het internet? Hoe let je erop dat je niet te veel persoonlijke informatie prijsgeeft? Hoe vermijd je dat je gegevens misbruikt worden? En hoe voorkom je dat je als bedrijf bestolen wordt? Het lijken vanzelfsprekende vragen, zeker voor jongeren die met het internet opgegroeid zijn, maar ze zijn dat veel minder dan je zou denken, zegt het Centrum voor Cybersecurity.

Dat centrum werd in oktober vorig jaar boven de doopvont gehouden om strategieën te bedenken die moeten leiden tot een veilig en betrouwbaar internet. “We leren allerlei regels om ons veilig in het verkeer te begeven, maar voor het internet leren we dat niet. Veel mensen kennen de risico’s niet die ze online lopen”, zegt directeur Miguel De Bruycker. Hier en daar zijn er wel initiatieven om de digitale geletterdheid bij jongeren op te krikken, maar structureel is er niets. Daarom wil het centrum een soort internetbewijs invoeren. In ruil voor een met succes gevolgde opleiding of cursus krijgen bedrijven en particulieren daarbij een certificaat.

Dataverzamelaars

SHARE

‘Jongeren moeten beseffen dat ze voor gratis apps en gratis toegang tot internet wél betalen – niet met geld, maar met persoonsgegevens’

BEN CAUDRON, TECHNOLOGIESOCIOLOOG

Mogelijke gevaren op het internet voor minderjarigen zijn grooming (ze worden digitaal benaderd om seksueel contact te hebben) en sexting (het delen van seksueel getinte foto’s of berichten). Maar veiligheid op het internet gaat veel verder. “Jongeren moeten beseffen dat ze voor gratis apps en gratis toegang tot internet wél betalen – niet met geld, maar met persoonsgegevens. Nu zien ze enkel de voordelen van meteen met anderen in contact te kunnen zijn. Dat er dataverzamelaars in het spel zijn, en wat die met hun info kunnen doen, daar gaan ze aan voorbij”, zegt technologiesocioloog Ben Caudron.

Maar het kan er ook om gaan kinderen en jongeren te leren dat je niet zomaar intieme foto’s met iemand mag delen, of niet zomaar je contactgegevens of gsm-nummer mag opgeven als een site daar om vraagt. Evengoed leren ze wat cookies zijn en wat die precies doen. Of hoe sites het onlinegedrag van surfers volgen.

Ook bedrijven hebben nood aan zo’n cursus, omdat ze vaak het slachtoffer zijn van cybercrime of omdat ze zich bewuster moeten worden van bepaalde risico’s. “In ruil krijgen ze dan een certificaat, dat aan andere bedrijven toont dat de onderneming in kwestie te vertrouwen is”, aldus Miguel De Bruycker.

De directeur van het Centrum voor Cybersecurity verwijst onder meer naar een advies van de Cyber Security Raad, die in Nederland pleitte voor de invoering van een internetdiploma. Zo ver wil De Bruycker niet gaan, al vormt het idee wel een inspiratiebron. Nog in Nederland pleitte het burgerplatform burger@overheid voor het invoeren van een internetrijbewijs om de veiligheid op het internet te waarborgen. Iets waar ons land nu werk van maakt. Andere experts pleitten eerder voor hetzelfde.

Bewustmakingscampagne

SHARE

‘Elk initiatief waarbij mensen bewuster gemaakt worden van de mogelijke risico’s die je loopt op het internet, is positief’

MINISTER VAN DIGITALE AGENDA ALEXANDER DE CROO

Dat het een goed idee is om zowel kinderen, jongeren als bedrijven een basisopleiding internet te geven, lijkt voor iedereen duidelijk. Ook minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) staat achter het idee. “Elk initiatief waarbij mensen bewuster gemaakt worden van de mogelijke risico’s die je loopt op het internet, is positief.”

Over het idee bestaat intussen geen twijfel meer, over hoe het precies georganiseerd moet worden wel. “We moeten nog rond de tafel zitten met basisscholen, hogescholen en universiteiten, maar er is geen reden om te denken dat zij tegen het idee gekant zijn”, aldus De Bruycker. In het najaar gaat het centrum ook van start met een bewustmakingscampagne voor het grote publiek.

Sourced through Scoop.it from: www.demorgen.be

See on Scoop.itMediawijsheid en ouders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s