Internetfora: goed advies en steun voor gepeste jongeren

Gepeste jongeren zoeken op discussiefora concreet advies van leeftijdsgenoten, en krijgen er gratis emotionele steun bij.

Onderzoekster Sara Bastiaensens, verbonden aan de onderzoeksgroep MIOS(Media, ICT en Interpersoonlijke Communicatie in Organisaties en in de Samenleving) van de universiteit van Antwerpen, onderzocht op welke manier online gepeste jongeren steun zoeken in discussiefora en welke hulp ze daar ontvangen van leeftijdsgenoten. Hoewel ze vooral concreet advies vragen en krijgen, vinden ze ernaast ook emotionele steun.

Op online fora voor jongeren leggen slachtoffers van cyberpesten eerst uit wat ze hebben meegemaakt. In de verhalen lopen online en offline pesten vaak door elkaar aangezien slachtoffers van cyberpesten dikwijls ook offline gepest worden, bijvoorbeeld op school. Vaak volgen daarna concrete vragen om hulp en advies, bijvoorbeeld wie er schuld heeft aan de situatie en of het ernstig genoeg is om hulp te zoeken bij een volwassene. ‘De jongeren adviseren elkaar om offline steun te zoeken bij bestaande en nieuwe vrienden, maar ook bij hun ouders en bij de politie. Uit onderzoek naar offline pesten weten we dat sociale steun zoeken een goede manier is om met pesten om te gaan’, aldus Bastiaensens.

Verder vinden de slachtoffers op de fora ook strategieën specifiek voor cyberpesten, zoals de pester blokkeren, pestberichten verwijderen en hulp zoeken bij moderatoren. ‘Er is echter nog weinig kennis over welke cyberstrategieën effectief zijn om cyberpesten tegen te gaan. Sommige slachtoffers merken op dat strategieën zoals blokkeren van de pestkop niet goed werken bij henzelf’, zegt Bastiaensens, die stelt dat verder onderzoek over de beste verdediging tegen cyberpesten nodig is.

Buiten advies geven de forumgebruikers de slachtoffers ook emotionele steun: ze drukken bijvoorbeeld hun medeleven uit, proberen het zelfvertrouwen op te krikken en benadrukken dat het slachtoffer zeker niet alleen staat. Die hulp van leeftijdsgenoten wordt geapprecieerd. ‘Wanneer slachtoffers reageren op de ontvangen steunberichten, dan is die feedback meestal positief’, vertelt Bastiaensens. ‘Ze benadrukken dat de online sociale steun hen heeft geholpen en hen een goed gevoel heeft.’

Bastiaensens selecteerde voor dit onderzoek 62 berichtenstromen over cyberpesten van de online discussiefora van “Awel” en “De Kindertelefoon”, met in totaal 486 berichten. (tn)

Sourced through Scoop.it from: eoswetenschap.eu

See on Scoop.itMediawijsheid en ouders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s