Tekenen helpt om te onthouden

In een reeks van experimenten kregen deelnemers vrij makkelijke woorden om te onthouden die ook makkelijk konden getekend worden. Denk daarbij aan bijvoorbeeld ‘appel’. Voor elk woord werd hen de opdracht gegeven of het woord 40 seconden lang neer te pennen of 40 seconden lang het woord te tekenen.

Vervolgens kregen de deelnemers een compleet andere opdracht – het rangschikken van geluiden naar toonhoogte – om dan onaangekondigd een geheugenoefening te krijgen over de woorden die ze moesten schrijven of tekenen. Wat blijkt: de woorden die de mensen tekenden werden een pak beter onthouden dan de woorden de ze moesten schrijven.

Dit klinkt logisch, omdat je met het tekenen meer stilstaat bij de kenmerken van het voorwerp, maar uit volgende experimenten bleek dat tekenenen ook beter werkte dan het noteren van een omschrijving, het visualiseren van de woorden, en beter dan het kijken naar afbeeldingen van wat de woorden beschrijven. Blijkbaar zorgt tekenen nog iets meer voor diep leren. De onderzoekers pleiten wel voor extra onderzoek.

Sourced through Scoop.it from: xyofeinstein.wordpress.com

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s