
Door Paul Kirschner:
Deze blog schreef ik oorspronkelijk voor het meinummer van het blad Didactief waar ik iedere maand iets schrijf over m.i. spraakmakend wetenschappelijk onderzoek en wat de betekenis daarvan is in/voor het onderwijs. Dit keer gaat het over wat leraren leren in hun opleiding (en wat niet), vooral met betrekking tot bewezen, evidence-based aanpakken.
Sourced through Scoop.it from: onderzoekonderwijs.net
Het gaat hierbij om de navolgende 6 leerstrategieën:
(1) goed combineren van beelden met woorden
(2) het verbinden van abstracte concepten met concrete voorbeelden.
(3) stellen van doordenkvragen (probing / epistemic questions) over het hoe, waarom, wat als, hoe weet je dat
(4) herhaaldelijk afwisselen tussen problemen met gegeven oplossingen en problemen die de lerenden zelf moeten oplossen.
(5) afwisseling tussen studeren en oefenen (gedistribueerd oefenen) over een langere periode in plaats van langdurig aaneen te blokken
(6) formatief en summatief toetsen (assessment) van wat er geleerd is c.q. had moeten worden.
See on Scoop.it – Master Onderwijskunde Leren & Innoveren