Waarom uw studiedag niet direct aan teambuilding doet (en zo dus wel) – CPS.nl

Bij- en nascholing in het onderwijs zijn superbelangrijk. Veel scholen grijpen de studiedagen aan om voort te bouwen op ontwikkelingen binnen de school. Teams doen nieuwe kennis op, praten met elkaar door over eerder uitgezette lijnen, of werken verder aan thema’s die zijn opgepakt. Het is een uitgelezen moment om vooral ook wat aandacht te hebben voor elkaar. Om elkaar beter te leren kennen, iets van jezelf te laten zien en je een team te voelen dat samen een doel voor ogen heeft. Staat op uw ‘to-do’ lijst om de studiedagen voor volgens schooljaar een passende invulling te geven ? Met een paar tips versterkt u meteen de teamspirit.

Veel leraren vinden het prettig om met collega’s het gesprek aan te gaan over het vak. De studiedagen zijn daar een uitgelezen moment voor (al moeten er vaak ook de nodige praktische zaken worden afgestemd). Maar op zo’n studiedag tankt u natuurlijk niet alleen inhoudelijk bij. Het is een moment om vooral ook aandacht te hebben voor elkaar. Maar hoe bewust geven we daar dan eigenlijk aandacht aan? Verwachten we dat ‘het teamgevoel’ vanzelf ontstaat, gewoon door bij elkaar te zijn?

We weten allemaal wel dat er ook wat ‘fun’ in het programma moet, en ‘energizers’ om scherp te blijven. Maar je echt een team voelen? Dat voel je je natuurlijk pas als je samen een missie hebt, je erin gelooft dat het mogelijk is, en als je wordt aangemoedigd om er vanuit persoonlijke kwaliteiten aan bij te dragen. Als u het versterken van dat teamgevoel ook als doel in uw achterhoofd houdt, dan organiseert u zo’n studiedag waarschijnlijk net iets anders met wat simpele ingrepen.

Source: www.cps.nl

Tip 1: betrek collega’s actief bij het programma

Tip 2: wees helder over het doel

Tip 3: biedt keuzemogelijkheden in het programma

Tip 4: zorg voor humor en sfeer

Tip 5: maak het concreet en persoonlijk

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Plaats een reactie